FHT loggo Försvarets Historiska Telesamlingar

flygvapnet loggo

 

Fast markradiopejl Fmrp-V


 

J 26 MustangPejlbuss

                                 J 26 Mustang                                                  Pejlbuss

I samband med att de första Mustangerna landade på F16 våren 1945 aktualiserades behovet av radio för det helt nya frekvensområdet, 100 till 150 MHz, då betecknat UK- frekvensområdet senare VHF. I flygplanen fanns den USA-tillverkade sändtagaren SCR-522-A. Sverige hade under de sista krigsåren försökt att få köpa dessa men fått blankt NEJ! Men nu fanns det tusentals av dessa i Västmakternas surplus förråd fritt att köpa för intresserade länder. Under de följande åren köpte Sverige in c:a 2000 sändtagare som kom med anpassningsutrustningar att användas i ett stort antal olika applikationer.

Som markradioutrustning fick den benämningen Fmr-V, som radio i flygplan Fr-7 och som markpejl Fmrp-V.

En av de första iordningsställda J 26 Mustang vid F 1 levererades 1945 till F 16. Flygplanet saknade vid denna tidpunktnavigationsutrustning varför det inte alltid var lätt att ”hitta hem”. Elektromästare Martin Julin vid signalverkstaden på avdelning 6 vid F 16 konstruerade en VHF-pejl bestående av mottagaren i SCR-522-A och ett antennsystem uppburet av träribbor. Pejlantennen var en vridbar riktantenn. Riktverkan uppnådes genom att de fyra dipolerna geometriskt var placerade på särskilt sätt och genom att spänningarna från de fyra dipolerna kombineras i givna faslägen, vilket åstadkommes genom lämplig längd på ledningarna från den gemensamma matningspunkten, Hjulin-pejlen vidareutvecklades i flygvapnet till FMRP-5 som också tillverkades i ett transportabelt utförande, Tmrp-5.

Genom att pejlantennen manövrerades manuellt kom Fmrp-5 och dess efterföljare att benämnas handpejlar.

Med hjälp av pejlen kunde man nu utföra molngenomgångar och inflygning för landning.

Bilderna nedan visar när Hjulin provar sin framtagna pejlutrustning, den modifierade Fmrp-V antennen samt ratten som pejloperatören vred.

 

Hjulin provar sin pejlutrustningmodifierad Fmrp-V antennRatt för pejl-op

Vid flottiljerna fanns normalt en markpejl i TL-tornet och en i Radio och pejlcentralen. Dessa pejlar uppgavs ge möjlighet till krysspejling och därmed fastställa positionen för det aktuella flygplanet, en central uppgift för pejlverksamheten.

Samma pejl och antenn användes i den mobila pejlbussen under benämningen Tmrp-V.

 

Karl ”Kalle” Gardh CVA installerar pejlantenner_1Karl ”Kalle” Gardh CVA installerar pejlantenner_2

Karl ”Kalle” Gardh CVA installerar pejlantenner.

 

Skrivet av Arne Larsson


Källor
Dokument vid Krigsarkivet
Dokument vid AEF
Beskrivning Markradiopejl Fmrp-V Finns inskannad vid AEF
Boken Vingar över Uppland