Historia
Artiklar ur Flygvapennytt
Artikelserier skrivna av Övl Nils Kindberg
Flygvapnets beredskapshistorik klar (nr 5/62)
Flygvapnet under beredskapstiden, avsnitt 1 (nr 6/62)
Flygvapnet under beredskapstiden, rättelse till avsnitt 1 (nr 1/63)
Flygvapnet under beredskapstiden, avsnitt 2 (nr 1/63)
Flygvapnet under beredskapstiden, avsnitt 3 (nr 2/63)
Flygvapnet och försvarsberedskapen 1938, avsnitt I (nr 5/63)
Flygvapnet och kriserna 1938 (nr 1/64)
Flygvapnet och september- (München-)krisen 1938 (nr 2/64)
1939 och beredskapen (nr 1/65)
1939 och beredskapen (nr 2/65)
1939 och beredskapen (nr 3/65)
1939 och beredskapen (nr 4/65)
1940 och beredskapen (nr 5/65)
1940 och beredskapen (nr 1/66)
1940 och beredskapen (nr 2/66)
1941 och beredskapen (nr 3/66)
1942 och beredskapen (nr 4/66)
1943 och beredskapen (nr 1/67)
1943 och beredskapen (nr 2/67)
1943 och beredskapen (nr 3/67)
1944 och beredskapen (nr 4/67)
1944 och beredskapen (nr 5/67)
1944 och beredskapen (nr 1/68)
1944 och beredskapen (nr 3/68)
1945 och beredskapen (nr 4/68)
1945 och beredskapen (nr 5/68)
1945 och beredskapen (nr 1/69)
1945 och beredskapen (nr 2/69)
1945 och beredskapen (nr 4/69)
Sverige och andra världskriget (nr 5/70)
Norge 1940 (nr 2 o 3/72)
-----------------------------------------------------------------------------------------
50 år sedan DC-3:an försvann (nr 1/02)
Nedskjutningen av Catalinan (nr 1/02)
Till minne av DC-3:ans besättning (nr 2/02)
De hittade DC-3:an (nr 3/03)
Catalinaaffären. Det störtade flygplanet som skapade vrede hos svenska folket (Artikel ur DN 2014-02-12)
-----------------------------------------------------------------------------------------
Militärflyget 50 år
Det här är flygplanen som flyger under jubiléet (nr 4/62)
Militärflygets barndom del 1 (nr 4/62)
Svenska militärflygets 50-årsjubileum (Hela tidningen) (nr 4/62)
Sveriges militärflyg från då till nu (nr 4/62)
Sådant var flygarlivet på den tiden (nr 4/62)
Pressen om femtio års militärflyg (nr 5/62)
-----------------------------------------------------------------------------------------
Glimtar från förr
Bleknade minnen från tider som gått (nr 5/96)
Flygplan vi minns (nr 4/96)
Glimtar från förr (nr 1/01)
Glimtar från förr (nr 2/01)
Glimtar från förr (nr 3/01)
Glimtar från förr (nr 4/01)
-----------------------------------------------------------------------------------------
I korthet
------------------------------------------------------------------------------------------
SFF
Förening för flyghistoria (nr 3/63)
-----------------------------------------------------------------------------------
Nedan finns ett utdrag från SFF, "Kronologi över Flyget i Sverige", om det som berör militärflyget mm.
Flygindustri, museum, händelser mm (1912-2012)
Armén (1912-2005)
Marinen (1911-1998)
Flygvapnet ("1913"-2011)
------------------------------------------------------------------------------------------
Svensk flygindustris största exportframgång (nr 2/62)
Fallskärmen är äldre än vad ni kanske trodde (nr 5/62)
Rapport från USA - "Mystiska" flygande föremål under 1961 (nr 5/62)
Historiskt - ME 262 - En missad chans? (nr 1/63)
Flygplanens märkning (nr 3/64)
En arméflygets förstling (nr 3/66)
Liten och känslig - men populär (nr 3/67)
Ryska hemligheter blir offentliga (nr 4/67)
Våra Fokkrar (nr 4/67)
En flygvapnets trotjänare - still going strong (nr 1/69)
Unik och farofylld transport räddade J 9:or till Sverige (nr (2/70)
B 3 - bra beredskapsbombare (nr 1/71)
Med Luftwaffe och kupp av fallskärmstrupp togs Danmark på några timmar (nr 2 o 3/71)
Med flygvapnet i tiden - 1926-1976 (nr 3/76)
Flygvapnets Drakengrupp (nr 4/76)
"Sista" flygningen med attack-Lansen (nr 1/78)
Flygstaben på Ladugårdsgärde (nr 3/81)
TP 79/DC-3 avvecklas enligt följande (nr 3/81)
Av gammal fin årgång - TP 79 - Ett sista farväl (nr 1/84)
Team 60 10 år (nr 4 o 5/86)
50 år i luften - SAAB (nr 2/87)
Neutralitet i världskrig ( nr 5/95 o 1/96)
Gul Rudolf - flygande skånsk veteran (nr 3/95)
Team 60 i utlandet (nr 5/95 o 1/96)
En supporterklubb att ära (nr 3/96)
Flygvapnets historia i sammandrag (nr 3/96)
SAAB 60 år (nr 3/97)
SAAB 60 år - flygdag (nr 4/97)
Draken pensionerad (nr 1/99)
HKP 3B har landat för gott (nr 1/99)
Farväl Lansen (nr 4/99)
Männen bakom Team 60 (nr 4/00)
Tack och adjö Bulldog (nr 1/01)
Flygvapnets 75-årsjubileum i Uppsala (nr 3/01)
Flygvapenhistoria (nr 1/02)
För 50 år sedan - J 29 Tunnan gör entré (nr 2/02)
För 40 år sedan - SMS till jakten (nr 3/02)
För 50 år sedan - 32 Lansen jubilerar (nr 4/02)
Svenska flygpionjärer (nr 1/03)
Krigsflygfält bevaras som kulturreservat (nr 4/03)
Artiklar ur TIFF
Personer
Profilen - Erik Vintheden (nr 3/92)
Profilen - Rolf Hjerter (nr 1/94)
Rolf Hjerter (nr 2/08)
--------------------------------------------------------------------------------------
Centrala verkstäderna - Historik (nr 3/86)
Flygförvaltningens verkstadsskola i Västerås (nr 1/87)
Minnen från flydda tider (nr 1/95)
Svenska arméns äldsta telefonmateriel (nr 2/09)
Fälttelegrafens historia (nr 1/11)
Elektronikhistoria (nr 3/14)
Underverket av trä (nr 3/14)
Artiklar ur Underrättelser från flygledningen (Ufl)
Flygplantyper Flygvapnet - Marinen (nr 1/48)
Flygvapnets nya räddningsflygplan (nr 1/48)
Hallå, Addis-Abbeba .... (nr 2/48)
Antagningsbestämmelser för lottor (nr 2/48)
Tekniska fronten: Vad är radar (nr 2/48)
Luftbevakningens överförande till flygvapnet (nr 3/48)
Det nya luftbevakningssystemet (nr 4/48)
Ny radiokontakt med Addis Abbeba (nr 4/48) (Se nr 2/48)
Bildtelegrafi vid FV (nr 4/48)
Begränsning av bebyggelse mm i närheten av militära flygplatser (nr 6/48)
Hur "Den flygande bomben" besegrades (nr 6/48)
Vårt flygvapen sommaren 1938 (nr 6/48)
Besättningslista för B 17-förbandet (nr 7/48)
Teletekniska uttryck och förkortningar (nr 12/48)
Sverige och robotkriget (nr 3/49)
Navigerings- och landningsmaterielens utveckling (nr 4/49)
Kulsprutekameror och registerkameror (nr 5/49)
Tekniken i den moderna krigföringen (nr 12/49)
Förteckning över några vanliga teletekniska täckbenämningar och förkortningar mm. (nr 12/49)
Vapenhjälpen till Norge (nr 3/50)
En övningsanläggning för jaktförsvar (nr 5/50)
Flygvapnets väderberoende (nr 6/50)
Osynligt ljus - Militär användning av infraröd strålning (nr 6/50)
Modern flygplatsbelysning (nr 11/50)
Meteorologernas livförsäkringsskydd (nr 7/51)
Nutida flygspaning (nr 11/51)
Flygspaning med kamera (nr 12/51)
Vårt första militärflygplan 40 år (1951) (nr 1/52)
Tillbakablick på radarns födelse (nr 2/52)
Flygsäkerhetstjänst - Trafikledning från TL-vagn (nr 2/52)
Flygvapnets stil (5 o 6/52)
A 32 "Lansen" - Nytt attackflygplan (nr 9-11/52)
Flygvapnets nya skolflygplan Sk 50 Safir är nu i tjänst vid F 5 (nr 1/53)
J 28C (nr 4/53)
S 29C, flygvapnets nya spaningsflygplan (nr 7 o 9/53)
USAF får flygande radarstationer (nr 12/53)
Vid ett jubileum (nr 12/53)
Den 17 dec 1903 gjordes historiens första flygning med ett motordrivet flygplan. Vid jubileumsfesten i Stockholms stadshus den 5 dec höll Chefen för flygvapnet högtidstalet, ur vilket följande avsnitt återges.
Rote 29:or (nr 6/54)
A 32 Lansen i formation (nr 1/55)
Så gick det till: F 19 - Ett femtonårsminne (nr 1/55)
Jaktflygplanet J 34 Hawker Hunter (nr 5/55)
J 35 Draken (nr 6/55)
Numeriska prognoser (nr 4/58)
Väderlekstjänst - Vad kan man göra åt vädret (nr 4/58)
Bloodhound (5/59)