Artiklar ur Underrättelser från flygledningen (Ufl) om flygplan.
Flygplan finns också beskrivna på AEF:s hemsida.
Nedanstående avsnitt (t.o.m helikoptrar) är hämtat från Wikipedia
Då man väljer enskild flygplantyp nedan (wikipedia), så öppnas inte länken i ett nytt fönster, utan man får gå tillbaka med pil åt vänster i övre vänstra hörnet på sidan, om man vill gå tillbaka till föregående sida.
Flygvapnet: 1926-2014
- A 1 - Phönix C.1 (E 2) Dront, 10 st
- A 21 - Saab 21A-3
- A 29 - Saab 29 Tunnan
- A 32 - Saab 32 Lansen
- AJ 37 - Saab 37 Viggen, 108 st
- JAS 39 - Saab 39 Gripen, 204 st
- B 1 - Fiat BR, 3 st
- B 2 - Fiat BR.I, 2 st
- B 3 - Junkers Ju 86K, 56 st
- B 4 - Hawker Hart, 45 st
- B 5 - Northrop 8A-1, 103 st
- B 6 - Republic Seversky 2P-A Guardsman, 2 st
- B 16 -Caproni Ca 313, 30 st
- B 17 - Saab 17, 263 st
- B 18 - Saab 18, 181 st
- J 1 - Phönixwerke D.III, 12 st
- J 2 - Nieuport-Delage ND 29C, 10 st
- J 3 - Fokker C.V D, 15 st
- J 4 - Heinkel HD 19 6 st
- J 5 - Svenska Aero Jaktfalken 1 st
- J 6 - Svenska Aero Jaktfalk I och II, 17 st
- J 7 - Bristol Bulldog II, 11 st
- J 8 - Gloster Gladiator, 55 st
- J 9 - Republic Seversky EP-1 Modell 106, 60 st
- J 10 - Vultee Vanguard 48C1, 0 st
- J 11 - Fiat CR 42, 72 st
- J 19 - SAAB J 19, prototyp
- J 20 - Reggiane Re 2000, 60 st
- J 21 - Saab 21, 298 st
- J 22 - FFVS J 22, 198 st
- J 26 - North American P-51 Mustang, 161 st
- J 28 - De Havilland DH 100 Vampire, 380 st
- J 28C - De Havilland DH 115 Vampire T Mk 55, 57 st
- J 29 - Saab 29 Tunnan, 585 st
- J 30 - De Havilland Mosquito, 60 st
- J 32 - Saab 32 Lansen, 120 st
- J 33 - De Havilland DH 112 Venom, 60 st
- J 34 - Hawker Hunter, 120 st
- J 35 - Saab 35 Draken, 615 st
- JA 37 - Saab 37 Viggen, 149 st
- JAS 39 - Saab 39 Gripen, 204 st
- S 1 - FVM S 21, 16 st
- S 2 - Heinkel S.I Hansa, 8 st
- S 3 - Heinkel S.II Hansa, 6 st
- S 4 - Heinkel HE 4 Hansa, 1 st
- S 5 - Heinkel HE 5 Hansa, 40 st
- S 6 - Fokker C.V E,
- S 7 - Hawker Hart, 3 st
- S 8 - Svenska Aero SA-12
- S 9 - Hawker Osprey, 6 st
- S 12 - Heinkel He 114, 12 st
- S 14 - Fiesler Storch, 26 st
- S 16 - Caproni Ca 313, 80 st
- S 17B - Saab 17, 121 st
- S 18A - Saab 18, 55 st
- S 22 - FFVS J 22, 9 st
- S 26 - North American P-51 Mustang, 12 st
- S 29C - Saab 29 Tunnan, 76 st
- S 31 - Supermarine Spitfire Mk XIX, 50 st
- S 32C - Saab 32 Lansen, 45 st
- S 35E - Saab 35 Draken. 60 st
- SF 37 - Saab 37 Viggen, 28 st
- SH 37 - Saab 37 Viggen, 27 st
- SH 89 - (Flygplanstypen tillhörde aldrig Flygvapnet, se Flygplan utanför Flygvapnets organisation)
- S 100 - Saab340, 6st
- JAS 39 - Saab 39 Gripen, 204 st
- Sk 1 - Albatros B.II
- Sk 2 - Friedrichshafen FF 33E, 2 st
- Sk 2 - Freidrichshafen FF 33L, 2 st
- Sk 3 - Avro 504
- Sk 4 - Heinkel HD 24
- Sk 5 - Svenska Aero Heinkel HD 35
- Sk 6 - Heinkel HD 36
- Sk 7 - De Havilland DH 60
- Sk 8 - Svenska Aero Skolfalken
- Sk 9 - De Havilland DH 60T
- Sk 10 - Raab-Katzenstein RK 26 Tigerschwalbe, 25 st
- Sk 11 - De Havilland DH 82A Tiger Moth, 36 st
- Sk 12 - Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz, 85 st
- Sk 14 - North American NA 16-4M, 137 st
- Sk 15 - Klemm Kl 35, 101 st
- Sk 16 - North American NA-66 Texan / Harvard, 257 st
- Sk 25 - Bücker Bü 181 Bestmann, 121 st
- Sk 35 - Saab 35 Draken, 25 st
- SK 37 - Saab 37 Viggen, 17 st
- Sk 50 - Saab 91 Safir, 90 st
- SK 60 - Saab 105, 150 st
- SK 61 - Beagle B.125 Bulldog, 78 st
- Ö 1 - FVM/CVM Tummelisa
- Ö 2 - FMV Albatross 160
- Ö 3 - Gloster Grouse Mk II, 1 st
- Ö 4 - FMV Phönix C.1 (E 1)Dront, 220hk 10 st
- Ö 5 - FMV Phönix C.1 (E 1)Dront, 260hk 2 st
- Ö 6 - Bristol F. 2B Fighter, 1 st
- Ö 7 - Svenska Aero SA-10 Piraten, 1 st
- Ö 8 - Svenska Aero SA-13 Övningsfalken, 1 st
- Ö 9 - ASJA Typ 2, 2 st
- T 1 - Heinkel HD 16, 2 st
- T 2 - Heinkel He 115, 12 st
- T 16 - Caproni Ca 313, 14 st
- T 18 - Saab 18, 62 st
- Trp 1/Tp 1 - Junkers F 13, 3 st
- Trp 2/Tp 2 - Junkers W 33 och Junkers W 34, 3 st
- Trp 3/Tp 3 - De Havilland DH 90 Dragonfly, 1 st
- Trp 4/Tp 4 - Beechcraft Model 18R, 1 st
- Trp 5/Tp 5 - Junkers Ju 52/3m, 5 st
- Tp 6 - Fairchild Model 24, 1
- Tp 7 - Miles M 3A Falcon, 1 st
- Tp 8 - Waco UIC-4/Waco ZQC-6, 4 st
- Tp 9 - Junkers Ju 86Z-7, 1 st
- Tp 10 - Fokker F.VIII, 1 st
- Tp 11 - RWD-13, 1 st
- Tp 16 - Caproni Ca 313, 2 st
- Tp 24 - Dornier Do 24, 1 st
- Tp 45 - Beech 18S, 2 st
- Tp 46 - De Havilland DH 104 Dove, 1 st
- Tp 47 - Consolidated Model 28 Catalina, 3 st
- Tp 52 - English Electric Canberra B Mk 2, 2 st
- Tp 54 - Piper PA-31 Chieftain, 5 st
- Tp 55 - De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- Tp 78 - Noorduyn UC-64A Norseman, 3 st
- Tp 79 - Douglas DC-3, 8 st
- Tp 80 - Avro Lancaster B Mk.1, 1 st
- Tp 81 - Grumman JRF-2 Goose, 1 st
- Tp 82 - Vickers Armstrong Varsity, 1 st
- Tp 83 - Hunting Percival Pembroke, 18 st
- Tp 84 - Lockheed Martin C-130 Hercules, 8 st
- Tp 85 - Sud Aviation S.E 210 Caravelle 2 st
- Tp 86 - Rockwell Sabreliner 40A, 2 st
- Tp 87 - Cessna 404, 3 st
- Tp 88 - Fairchild Merlin, 2 (3} st
- Tp 89 - (Flygplanstypen tillhörde aldrig Flygvapnet, se Flygplan utanför Flygvapnets organisation)
- Tp 91 - Saab 91 Safir, 10 st
- Tp 100 - Saab 340
- Tp 101 - Beech 200 Super King Air, 4 st
- Tp 102 - Gulfstream IV, 3 st
- Tp 103 - Cessna 550 Citation II, 1 st
- P 1 - Sparmann S 1-A, 10 st
- P 2 - Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz, 2 st
- P 3 - Sparmann E 4
- P 4 - Fieseler Fi 156C Storch, 2 st
- P 5 - Handley Page HP 53 Hampden, 1 st
- P 6 - Focke Wulf Fw 58C-2 Weihe, 4 st
- P 7 - Saab L 10, 2 s
- P 8 - Saab L 11, 2 st
Glidflygplan, lastglidflygplan och segelflygplan
- G 101 - AB Flygindustri Schneider SG-38, 40 st
- Se 102 - AB Flygplan Grunau Baby II, 31 st
- Se 103 - AB Flygplan DFS Kranich, 30 st
- Se 104 - AB Flygindustri DFS Weihe, 19 st
- Lg 105 - AB Flygindustri Fi-3, 5 st
Flygplan utanför Flygvapnets organisation
Arméflyget och Marinflyget bildade tillsammans med Flygvapnets FRÄD-grupper 1998 Helikopterflottiljen
Var inom Försvarsmakten helikoptrarna organisatoriskt har tillhört har varierat genom åren, vilket gör de svåra att kategorisera utan att skapa dubbelposter. För även om alla helikoptrar sedan 1998 tillhör Helikopterflottiljen och därigenom sedan 2003 Flygvapnet, så har det inte alltid varit fallet. Innan 1998 tillhörde helikoptrarna respektive försvarsgren: Artilleriflyget/Arméflyget (Armén), Marinflyget (Marinen) samt Flygvapnets FRÄD-grupper. Med anledning av detta särredovisas helikoptrarna oberoende av vilken försvarsgren de tillhört/tillhör:
- Hkp 1 - Boeing Vertol 44A/44B, 11 st
- Hkp 2 - Sud Aviation SE 3130 Alouette II, x st (12 st tillhörde Arméflyget)
- Hkp 3 - Agusta Bell 204B, 24 st
- Hkp 4 - Boeing Vertol 107 II, 22 st
- Hkp 5 - Hughes 269A/Hughes 300C/Schweizer 300C, 28 st
- HKP 6 - Agusta-Bell 206A, 25 st
- HKP 7 - Ej använd beteckning, var tänkt att beteckna den helikoptertyp som sedermera blev HKP 4C
- HKP 8 - Ej använd beteckning, var en studie av beväpnad helikopter som sedermera utmynnade i HKP 9A
- HKP 9 - Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105, 25 st
- HKP 10 - Eurocopter AS332 Super Puma, 12 st
- Hkp 11 - Agusta Bell 412HP, 5 st
- HKP 12 - Ej använd beteckning, var en studie av ersättare till Hkp 3 som sedermera utmynnade i HKP 14
- HKP 13 - Ej använd beteckning, svenska försvaret har aldrig använt siffran 13 för flygplanstyper
- HKP 14 - NHIndustries NH90, (18) st (levereras pågår)
- HKP 15 - Agusta A109 LUHS, 20 st
- HKP 16 - Sikorsky UH-60M Black hawk, (15) st (levereras från och med 2012)
Ovanstående avsnitt t.o.m Flygvapnet: 1926-2014, är hämtat från Wikipedia)
Länkar till flygsidor
Beskrivning över FPL TYP Sk 16 (Beskrivning erhållen genom F 18 Kamratförening)
Om flygplan - helst från förr (Peter Liander bloggar om bilder ur sitt arkiv)
Propeller Fighters (1926-1954)
SAAB 32 Lansen Copyright Mikael Carlsson
Sista Lansenflygningen (Peter Liander bloggar om bilder ur sitt arkiv)
Swedish Air Force Historic Flight ( SwAFHF)
SwAFHF (FB)
Filmer från FHT
Projekt B 18. Sökning, bärgning, restaurering. Initivativtagare och projketansvarig, Sven-Evert Sörelius.
En film om sökning, bärgning och restaurering av flygplan B 18 B Röd David (individnummer 18172) för Flygvapenmuseum. Initiativtagare och projektansvarig Försvarets Materielverk: Sven-E Sörelius. Dokumentär med inslag av stillbilder och rörliga arkivbilder.
Filmen beskriver händelserna i februari 1946 som ledde till att en division om åtta flygplan B 18B och ett flygplan B 3 på väg från F 14 utanför Halmstad till vinterövningar i Norrland tvingades nödlanda i hårt snöoväder den 10 februari utanför Härnösand. Ett flygplan gick igenom isen vid Härnösands hamn och sjönk under bärgningsförsöket.
Medverkar gör dåvarande flygföraren av flygplan B 18, Erik Holm, signalisten på flygplan B 18 Börje Hammargren och ögonvittnet; redaktör Hans Ellung. Ferdinand Cornelius berättar om det misslyckade bärgningsförsöket och stenarbetarna Felix Pettersson och Ulander(?) samt verkmästare Lilja på F 1 Västmanlands flygflottilj. Sökledare Gunnar Andersson berättar om sökförsök och sökning 1977 i Grönsviksfjärden, Frank Åke Holst från Telub pratar om när Röd David år 1979 hittas på botten i hamnområdet i Härnösand. Flygdirektör Ragnar Fredrik Bengtsson från bärgningsarbete tar vid samt dykarbasen, kapten Jack Sjölund från KA 5. Undervattensbilder på vraket, bilder från när vraket lyfts upp och bogseras under vatten in till KA 5 kaj under sensommaren 1979, där den vinschas upp på land och rengörs. Restaureringsarbete med konsult Kenneth Lindqvist från Saab samt Flygvapenmuseums chef Axel Carlsson.
Filmer från Flygvapenmuseum (Digitalt museum)
Med spaningsflyg i fältGlimtar från spaningsdivisionens arbete i fält på ett flygfält i Sverige:
Flygplan maskeras, signalförbindelser ordnas, tält slås upp och bomber och ammunition lagras, inspektion av Sveriges överbefälhavare Olof Thörnell.
Spaning mot fientligt område och personal orienteras om läget, besättning gör sig klar för start. Flygplan S 17 blir anfallet av jaktflygare och intar låg höjd, åter till basen efter utfört spaningsuppdrag, rapport till divisionschefen, till fotolabbet där flygbilderna framkallas, besök hos lottor och utspisning av mat, förberedelse av bombraid, bomförbandet start mot sina mål, flygplan B 17 lyfter.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Filmen visar flygdagen på Saabs flygfält i Linköping den 8 maj 1983.
Världspremiär inför publik för flygning av flygplan Saab 340, svenska uppvisningsgruppen Team 60, italienska uppvisningsgruppen Frecce Tricolori samt 50-årsjubilerande Linköpings flygklubb.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Filmer tagna av fältflygare Sven-Erik Glommé
Sekvenser från Karlsborg, fältmässiga övningar i Kiruna februari 1951, bombövningar på Kråks skjutfält och en del flygningar över Vättern.
Sven-Erik Glommé, även kallad "Pricken" har filmat från sin tid som fältflygare i Karlsborg.
Filmer
132ND (S-VHS Helm cam 1993) SAAB JA 37 VIGGEN (YouTube)
37 Viggen - The Power of Viggen! (YouTube)
AJ-37 Viggen Low Level Flying (YouTube)
AJ 37 Viggen - Show Must Go On (YouTube)
AJS 37 Vigggen i Ängelholm (YouTube)
Airpower 2016 Saab AJS-37 Viggen (YouTube)
Attackflottiljen F 6 (YouTube)
Attackflyg (YouTube)
Attackföretag A32 Lansen (YouTube)
B-52H Stratofortress B-1B Lancer and JAS39C Gripen over Stockholm (YouTube)
Cold response 2022 (Norrbottens flygflottilj F 21)
DCS:AJS37 Viggen Grundläggande genomgång av cockpit (YouTube)de Havilland DH 115 Vampire Trainer SE-DXX (YouTube)
Det stora lyftet - Ett program om livet på en Hercules (1988) (YouTube)
DH 115 Vampire. Pilot Jan Andersson (YouTube)
Draken Danger Zone (YouTube)
Draken, Viggen & Gripen - Swedish Air Forces - Svenska Flygvapnet (YouTube)
En film om F 2:s trotjänare, Catalina (YouTube)
Flygdag Nyköping (F 11) 24/5-1987Flygdag på F10 Ängelholm, 1995, Draken (YouTube)
Gotland MKG 1996 (YouTube)
F12 Kalmar flygdag (YouTube)
F13 BRÅVALLA TRIBUTE (S-VHS Helm cam 1993) SAAB JA 37 VIGGEN (YouTube)
F13 Hkp9 på lågan över Norrköing (YouTube)
F13, The Last Flight - SAAB JA 37 VIGGEN
F16 Uppland's air flotilla inaugurated! SWAFHF ceremonial flight 211014. Awesome news!Flygdagarna f16 28 till 29 augusti 1993 (YouTube)
Från Caproni till JAS (F 11) (YouTube)
Gripen flight demonstration at Axalp (SAAB, YouTube)
Gripen milestones during 2016 (SAAB, YouTube)
Gripen turn around (SAAB, YouTube)
Historical flight of SAAB (YouTube)
HKP 4 (YouTube)
Horisont (AMF arkiv)
J35 - Slutet på en epok (YouTube)
JA37 VIGGEN | F4 FRÖSÖN | SWEDISH AIR FORCE | SAAB 37 JAKTVIGGEN (YouTube)
JA37 Viggen rote, Skellefteå, Avsked efter flyguppvisning (YouTube)
Jaktbas (AMF Arkiv)
"Jaktviggenpilot" på Bråvallajakten 1989 (YouTube)
Kalla Krigets Fordon avsnitt 6: SAAB 37 Viggen (YouTube)
Klassiska svenska stridsflygplan (svt.se)
Klassiskt stridsflyg från Saab i formation (YouTube)
Lågflygning i Norge under Cold Response 2022 (YouTube)Maltinger flyger Viggen (Drive Google.com)
NATO Days 2015 - Tunnan, Draken, Viggen, Gripen - Swedish Historic Flyby - Dny NATO (YouTube)
Our display pilot getting prepared to fly (SAAB, YouTube)
Pappa och kall kriget. Stridsflygarna sm försvarde Sverige. (SVT)
Rörlig klargöring JA37 Arlanda (YouTube)
S 32C Lansen Del 4 - Dom skjuter! (YouTube)
Saab Viggen at Bardufoss 1998 (YouTube)
Saab 35 Draken på F10 Barkåkra del 1 (YouTube)
Saab 35 Draken på F10 Barkåkra del 2 (YouTube)
Saab 35 Draken på F10 Barkåkra del 3 (YouTube)
Saab 37 Viggen 2001 1-2 (YouTube)
Saab 37 Viggen 2001 2-2 (YouTube)
SAAB JA 37 Viggen (YouTube)
Saab J29F Tunnan "Gul Rudolf" Leaving the F10 Wing (YouTube)
Saab J32 Lansen HD (youTube)
SAAB J32 Lansen inflight cockpit video (youTube)
Saab JAS 37 Viggen Svenska flygvapnets vägbaserScramble to celebrate SAAB 75 years (YouTube)
Spaningsfilm SF37 "Viggen" (YouTube)
Spaningspiloten Musse: "Man lärde sig hur man skulle lura upp dom"! (YouTube)
S som i speed 1996 Guran flyger Viggen (YouTube)
Svenska S 29:or från F 11 bakom järnridon 1958 (YouTube)Swedish Air Force Historic Flight AJS 37 Viggen Fighter
Swedish Air Force Historic Flight - Anders Linnér flyger SK 35 Draken (YouTube)
Swedish de Havilland J 28B Vampires at F18 Tullinge (1952) (YouTube)Teletestrigg J35J (Arboga Robotmuseum)
Till motattack − Snabbt och lågt med Lansen och Viggen (Alf Ingesson-Thoor berättar)(YouTube)
TP84 flyguppvisning (YouTube)
Utan spaning ingen aning (YouTube)
Veteranflyget på F 7 Såtenäs (YouTube)
Vi flög hårt och stridsmässigt (YouTube (Pennan och svärdet))
Viggen ... by SAAB (airshowvision)
Viggen i spelfilmen "Älskar, älskar inte" (YouTube)
Viggen night ops. (YouTube)
Viggen på F 4 (YouTube)
Viggen på vägbas (YouTube)
Viggen The final four (YouTube)
Viggen V.2 (YouTube)
Viggen War base exercise (YouTube)
"Vi startade på allt" − Jaktpilot över Östersjön under kalla krigetVägen mot Gripen DEL 1 1989-03-06 (YouTube)
Vägen till Gripen DEL 2 1989-03-06 (YouTube)
Världens häftigaste jobb!! (YouTube) (Margaux Dietz testar)
Ålembasen (YouTube)
- - - - - - - - - - - - -
Halmstad - Viggens sista resa (YouTube)
Tidningsartiklar
SAAB-berget och kalla kriget (SvD artikel)
Skulle på möte - tog Draken (Smålandsposten)
Svenska stridspiloternas fotokrig med Sovjet (SvD artikel)
Verkligheten hann i fatt JAS och SAAB (SvD artikel)
Artiklar ur Underrättelser från flygledningen (Ufl)
1948
Flygplantyper (nr 1/48)
Flygvapnets nya räddningsflygplan (nr 1/48)
Vårt flygvapen sommaren 1938 (nr 6/48)
Besättningslista B 17-förbandet (nr 7/48)
1949
Navigerings- och landningsmaterielens utveckling (nr 4/49)
Kulsprutekameror och registrerkameror (nr 5/49)
1951
Nattjakten och luftbevakningen moderniseras (nr 3/51)
Hur fungerar "radiokompassen" (nr 11/51)
Nutida flygspaning (nr 11/51)
Flygspaning med kamera (nr 12/51)
1952
Vårt första militärflygplan 40 år (nr 1/52)
A 32 Lansen - nytt attackflygplan (nr 9-11/52)
1953
Flygvapnets nya skolflygplan Sk 50 Safir är nu i tjänst på F 5 (nr 1/53)
J 28C (nr 4/53)
S 29C, flygvapnets nya spaningsflygplan (nr 7-9/53)
1954
En rote 29:or (nr 6/54)
1955
A 32 Lansen i formation (nr 1/55)
Molngenomgång och landning med pejl - en ny metod (nr 2/55)
Jaktflygplanet J 34 Hawker Hunter har börjat levereras till flygvapnet (nr 5/55)
J 35 Draken (nr 6/55)
1960
20-åringen F 10 i Barkåkra jubilerade med stor flygdag (nr 1/60)
FÖFS i nya lokaler - Rapport från Herrevadskloster (nr 2/60)
FRÄD:s Catalinor har gått ur tiden efter tretton års trogen tjänst (nr 2/60)
1961
Tjugoårsjubileum på F 11 (nr 2/61)
F 16-pilot roteflög med havsörn (nr 2/61)
Verksamheten vid Svea Flygflottilj (nr 2/61)
Arméns och marinens flygemblem (nr 3/61)
Krigsflygskolan 35-årsjubileum (nr 3/61)
Reservare i Sk-15 roteflög med örn (nr 3/61)
Allvädersjakt till Norrland - F 21 uppnår flottiljstorlek (nr 4/61)
1962
Svensk flygindustris största exportframgång (nr 2/62)
Att vara fältflygare vid 35-förband (nr 3/62)
Håll uppsikt utåt - trots radarn (nr 3/62)
Det här är flygplanen som flyger under jubiléet (nr 4/62)
Krönika: Sveriges militärflyg från då till nu (nr 4/62)
1913 - De första flygarna, de första lärospånen (nr 4/62)
Sådant var flygarlivet på den tiden och sådant kan det vara än idag (nr 4/62)
Pressen om femtio års militärflyg (nr 5/62)
Flygplan 37 Viggen - operativ bakgrund och målsättning (nr 6/62)
1963
Divisionsemblem (nr 1/63)
1964
TIS - 35 - En flyglärare berättar (nr 1/64)
Direkt från F 5 till flygplan 35 (nr 2/64)
F 14 bas för målbogsering (nr 2/64)
Flygplan klargjorda på rätt sätt (nr 2/64)
Instrumentfel i moln (nr 2/64)
Flyguppvisning (nr 3/64)
Historiskt - Flygplanens märkning (nr 3/64)
1965
Klart Svea kontroll (nr 1/65)
Svea kontroll (nr 5/65)
1966
Lansen (nr 1/66)
En arméflygets förstling (nr 3/66)
F 9 - 25 år (nr 3/66)
1967
Det var på Hägernäs år -22 (nr 1/67)
Farväl till vapnet - J 29 (nr 3/67)
Liten och känslig - men populär (nr 3/67)
Våra Fokkrar (nr 4/67)
1969
En flygvapnets trotjänare - still going strong (nr 1/69)
1970
CEFYL (nr 3/70)
F 5 (nr 3/70)
Roslagens flygkår - F 2 (nr 4/70)
1971
B 3 - bra beredskapsbombare (nr 1/71)
F 16 Skola och jaktförband samtidigt (nr 1/71)
Tema - F 11 (nr 2 o 3/71)
Tema - F 15 (nr 2 o 3/71)
Tema - F 21 (nr 5/71)
1972
Bråvalla ristad i svensk historia (nr 1/72)
F 21 (forts fr 5/71) (nr 1/72)
Tema - F 10 (nr 2 o 3/72)
Tema - FC (nr 2 o 3/72)
F 10 del 2 (nr 4/72)
E 1 - Första flygeskadern dirigent med "ÖB:s ´klubba" (nr 4/72)
F 3 (nr 4/72)
Skåne kontroll hörnsten för flygsäkerheten (nr 5/72)
Tema - F 4 (nr 5/72)
1973
Karlsborg - F 6 (nr 1/73)
F 6 del 2 (nr 2/73)
F 1 (nr 2/73)
F 12 (nr 3/73)
Torslanda pensioneras - Landvetter tar vid (nr 3/73)
F 12 del 2 (nr 4/73)
1974
F 8 blir flyghistoria (nr 1/74)
Luftrum 74 ger livsrum åt flygvapnet (nr 1/74)
F 5 - Del 2 (nr 3/74)
F 17 (nr 3/74)
F 7 (nr 4/74)
F 17 del 2 (nr 4/74)
1975
Vår unika vägbasfilosofi finslipas för framtiden (nr 2/75)
1976
Med flygvapnet i tiden - 1926 - 1976 (nr 3/76)
Flygvapnets Draken Grupp (nr 4/76)
1977
Ledning av flygstridskrafter i krig (nr 1/77)
Ledning av flygstridskrafter i krig (nr 2/77)
A 32 Lansen 25 år (nr 4/77)
1978
Flygvapnet i incidentberedskapen (nr 1/78)
Ledning av flygstridskrafter i krig (nr 1/78)
"Sista" flygningen med attack-Lansen (nr 1/78)
1979
Flygvapnets bastjänst - en systemlänk som blir allt viktigare (nr 1/79)
Slutfluget på F 11 (nr 3/79)
Telekrigföring (nr 3/79)
Slutfluget på F 12 (nr 4/79)
Telekrigföring del 2 (nr 4/79)
1980
Flygsystemets betydelse i ett luftförsvar (nr 2/80)
Jaktflyget av idag (nr 2/80)
JaktViggen drar ut i fält (nr 2/80)
1981
Efter 35 år lämnar CEFYL Flygstaben (nr 3/81)
TP 79/DC-3 avvecklas (nr 3/81)
1982
Divisionsdator sparar miljonbelopp (nr 3/82)1983
Yttäckande kontrollerat luftrum (nr 1/83)
F 1:s vackra saga all (nr 3/83)
Svensk signalspaning (nr 4/83)
1984
Av gammal fin årgång - Tp 79 - Ett sista farväl (nr 1/84)
Teknisk underrättelsetjänst (nr 3/84)
Teknisk underrättelsetjänst del 2 (4/84)
1985
Telekrig i svensk lufthotsmiljö (nr 1/85)
"Mät-61:an" (nr 2/85)
Flygburen radar (nr 3/85)
Huvudstadsjakten en sista gång 85-06-27 (nr 3/85)
Nya jaktviggen (nr 3/85)
1986
Första JA 37 till F 16 (nr 1/86)
Människan i FLYG 90 (nr 3/86)
Team 60 - 10 år (nr 4 - 5/86)
1987
SAAB - 50 år i luften (nr 2/87)
Flygtrafiktjänsten år 2000 (nr 3/87)
PS-890 (nr 6/87)
1989
Boken om Saabs alla flygplan (nr 2/89)
TP 101 "Superkungen" är här (nr 2/89)
JAS 39:s beväpning - Är Gripen tandlös (nr 3/89)
1990
Hercules - Vita damen (nr 1/90)
Tp 100 går i VIP-tjänst (nr 1/90)
JA 37 Jaktviggen - blir bara bättre och bättre och ... (nr 3/90)
1991
Flygburen spaningsradar (nr 1/91)
AJS 37 Viggen (nr 2/91)
Eurocontrol (nr 3/91)
Gripens elektronik (nr 3/91)
Flygvapnet i obalans - får låg krigsduglighet (nr 4/91)
1992
Viggen provar optroniskt målinmätningssystem (nr 2/92)
Första Flygeskadern - ÖB:s klubba i 50 år (nr 3/92)
"Tvestjärt" ser genom marken (nr 3/92)
Taktisk utprovningsenhet för JAS 39 Gripen (nr 4/92)
1993
Som bärare av systemet FSR 890 valdes SAAB 340 AEW (nr 1/93)
Första Gripen överlämnad till Flygvapnet (nr 2/93)
Automatsiktning med Jaktviggen (nr 2/93)
"Edit 30" ut - 32 in - Jaktviggen BITS nu än bättre (nr 2/93)
Vad innebär en ny omvärld (nr 2/93)
Tp 84:s IR-facklor skydd mot robotar (nr 2/93)
Upplands flygflottilj (2/93)
Upplands flyflottilj 50 år (nr 2/93)
F 16 flygdagar i Uppsala (nr 3/93)
Försvarsmaktens Tp-102A och B (nr 3/93)
Tema F 10 (nr 3/93)
F 21 (nr 4/93)
1994
Herculesstart från landsväg (nr 1/94)
I väntan på ryggåsradarn (nr 1/94)
JAS-kommissionens rapport om Gripen-projektet (nr 1/94)
F 17 (nr 2/94)
Taktiskt radiosystem/TARAS (nr 3/94)
Tema F 4 (nr 3/94)
AJS 37 Viggen - en flerrollsfamilj (nr 4/94)
Nu flyger "ryggåsradarn" - på SAAB 340 AEW (nr 4/94)
F 15 (nr 4/94)
1995
Med Gripen-systemet utvecklas stridsdoktrinerna (nr 1/95)
F 7 - En flottilj i ansenlig förändring (nr 1/95)
Efter 56 år - tack och farväl (nr 2/95)
Gripen-projektet: Kalla fakta (nr 2/95)
"Gul Rudolf" - flygande skånsk veteran (nr 3/95)
Tema utprovning - FMV:PROV (nr 3/95)
Roll-out JAS 39B Gripen (nr 4/95)
Här utbildar vi Gripenpiloter (nr 5/95 o 1/96)
S 100B Argus (nr 5/95 o 1/96)
Med Team 60 i utlandet (nr 5/95 o 1/96)
1996
Carabas-radarn i ny skepnad (nr 2/96)
Flygvapnets historia (nr 3/96)
Helikopter 10-flottan nu fulltalig (nr 3/96)
PLA/UTA ett måste för framgång (nr 3/96)
Positiv analys av JAS-projektet (nr 3/96)
Tvåsitsiga Gripen i luftdebut (nr 3/96)
Flygplan vi minns (nr 4/96)
Gripen på vägbas (nr 4/96)
Kung Carl XVI Gustaf invigde Gripencentrum (nr 4/96)
Nya Sk 60: Inte W men A, B, C (nr 4/96)
Bleknande minnen (nr 5/96)
Svensk incidentberedskap (nr 5/96)
1997
Försvarsmaktens nya helikopterorganisation (nr 1/97)
Försvarets spjutspets 30 år (nr 1/97)
JAS-ramen omdifinieras (nr1/97)
Målflyget flyttar (nr 1/97)
Ändrad militär flygsäkerhetsorganisation (nr 1/97)
Order på försöksprogram IR-OTIS (nr 2/97)
Johan gul tackar för sig (nr 2/97)
"Härmed förklarar jag flygverksamheten vd F 15 upphörd" (nr 3/97)
JAS 39C i delserie 3 (nr 3/97)
"Överste, målflygdivisionen har landat" (nr 3/97)
SAAB 60 år - 1937 - 1997 (nr 3/97)
F 16 mottog flygande spaningsradar (nr 4/97)
Första Gripen-divisionen nu operativ (nr 4/97)
Flygburen spaningsradar - försvaret har nu fyra S 100B Argus (nr 4/97)
SAAB 60 år (nr 4/97)
Apropå Gripen och Viggen (nr 5/97 o 1/98)
Nu lyfter försvarsmaktens helikopterflottilj (nr 5/97 o 1/98)
1998
F 21 (nr 3/98)
Försvarets flygräddning under 50 år (nr 3/98)
Farewell Caravelle (nr 4/98)
Gripen lufttankar (nr 4/98)
Luftrum 98 (nr 4/98)
Välkommen Tp 103 Citation (nr 4/98)
Viggen har lämnat Såtenäs (nr 4/98)
1999
Draken pensionerad (nr 1/99)
Hkp 3B har landat för gott (nr 1/99)
Helikopterflottiljen har lyft (nr 1/99)
Internet en viktig del av PFF-verksamheten (nr 1/99)
Örnens öga - Spaningsviggen är redo (nr 1/99)
Lufttankning nödvändigt för framtida försvaret (nr 2/99)
Gripen ett flygande artilleri (nr 3/99)
Farväl Lansen (nr 4/99)
Viggen för telekrigsträning (nr 4/99)
2000
Argus vidgar vyerna - Radarspaningsplan hyrs ut till Grekland (nr 1/00)
F 21 blir nästa Gripen-flottilj - F 10 läggs ner (nr 1/00)
Häng med i Hercules (nr 1/00)
Männen bakom Team 60 (nr 4/00)
2001
F 16 Transportflygdivision - Snabbt och säkert världen över (nr 1/01)
FM första UAV Ugglan ger kunskap (nr 1/01)
Glimtar från förr (nr 1/01)
Gripens taktikutvecklare laddar om - Med krigaren i centrum (nr 1/01)
Tack och adjö Bulldog (nr 1/01)
UAV i nya ledningssystem (nr 1/01)
Ny lätt helikopter till Försvarsmakten (nr 3/01)
Flygvapnets 75-årsjubileum i Uppsala (nr 3/01)
Glimtar från förr (nr 3/01)
Incidentberedskap med Gripen (nr 3/01)
Prioritetsflygning med Gripen (nr 3/01)
Flygskolan till Malmen (nr 4/01)
Glimtar från förr (nr 4/01)
NH 90 blir hkp 14 (nr 4/01)
2002
Flygskolan flyttar till Malmen (nr 1/02)
F 21 tredje JAS 39-flottiljen (nr 1/02)
Nyutvecklad spaningskapsel till JAS 39C (nr 1/02)
Gripen skjuter Amraam (nr 3/02)
Grundläggande taktisk utbildning (nr 3/02)
Nu levereras JAS 39C - Internationella Gripen (nr 3/02)
En flygräddningsepok är över - Super Puman lämnar Visby (nr 3/02)
Flygskolans flytt till Malmen - Lyckad framtidsstudie (nr 4/02)
För 50 år sedan ... - 32 Lansen jubilerar (nr 4/02)
Fortsatt liv för flygande jetveteraner (nr 4/02)
Viggen uppgraderas till gagn för Gripen (nr 4/02)
2003
Flygskolan etableras på Malmen (nr 1/03)
Hkp 15 anländer (nr 1/03)
Fem frågor till Mats Westin helikopterflottiljchef (nr 1/03)
Nytt flygvapenförband i FN-tjänst (nr 1/03)
Signalspanare för utlandstjänst (nr 1/03)
Svenska flygpionjärer (nr 1/03)
De hittade DC-3:an (nr 3/03)
Far och son i rote (nr 3/03)
Jaktviggen har lämnat Uppsala (nr 3/03)
Minskad flygtid men utbildning prioriteras (nr 3/03)
Projektgrupp introducerar nya HKP 14 (nr 3/03)
F 16 i Uppsala läggs ner efter 60 år (nr 4/03)
Helikopterflottan roteras (nr 4/03)
Läs om övningar mm. här och flygutställningar här!